torsdag 7 juni 2012

Epilog: Maria Bruyker


Jag har fått äran att intervjua min faster, Maria Bruyker, om hennes kommande bok som utspelar sig under andra världskriget och är baserad på hennes liv. Den är kritikerrosad, mycket efterlängtad och förväntas sälja lika bra som hennes andra böcker, om inte bättre. - Jag har fått privilegiet att läsa några sidor i boken som du har skrivit och de sidorna var skrivna i dagboksform. Många har spekulerat om att det är faktiskt är en dagbok, är den det? Om så är fallet; är det din egen dagbok och varför har du valt att publicera den?- Ja, det är faktiskt en dagbok som jag började skriva i när jag flyttade från Hannover och slutade när kriget var över. Jag vill att folk ska få så mycket insikt och förståelse om krig, dess konsekvenser och om hur människorna levde under kriget så att det bryter ut fler. Dessutom vill jag att folk ska veta hur Hitler kom till makten så att de inte blir hjärntvättade av sina ledare och följer dem utan att ifrågasätta, som en del av det tyska folket gjorde. Jag har valt att redigera några grejer eftersom de är alldeles för personliga eller detaljerade för allmänheten att läsa. Om jag publicerade det jag valt ta bort skulle vissa, som det handlade om, kanske hamna i klistret och det vill jag ju inte! 

- Hur kom nazisterna till makten?
- Efter första världskriget slut var Tyskland tvungen att ge upp och de var tvunga att skriva på Versaillefördraget där det fanns krav som segrarländerna hade ställt för att kriget skulle upphöra. Dessa krav var utan tvekan till för att försvaga Tyskland och generalerna för den tyska armén rådde våra politker att skriva på och de gjorde det. Generalerna var också de som började sprida att Tyskland skulle ha vunnit kriget men att man blivit stabbade i ryggen av de politiker som skrev på Versaillefreden. Nåja, Tyskland fick ge bort land som de ockuperat under kriget och en del som de erövrat några år innan kriget. Det var inga problem förutom att stoltheten sårades men det stora boven här var skadeståndet. Det var en orimligt hög summa som skulle betalas och det gjorde att folket fick leva i en oerhörd fattigdom men snart kunde inte Tyskland betala allt men tyskarna gjorde inte det och då marscherade franska soldater in i Ruhr, ett område med många stålverk och kolgruvor, och krävde pengar. De tog i princip alla pengar de såg och när de tog slut, tog de ut vinsten som industri-grejen fick. I ett försök att stoppa dem, uppmanade politikerna lokalbefolkningen att passivt demonstrera genom att inte arbeta så då fick soldaterna inget. Men för att få demonstranterna att fortsätta demonstrera var politikerna tvungna att betala dem, de tryckte upp ofantligt många nya, större sedlar så till slut förlorade pengarna sina värden och det ledde till inflation och det fortsatte, vilket ledde till hyperinflation. Folk som hade pengar kunde inte köpa mat eftersom värdet på pengarna sjönk för varje dag, folk förlorade jobben, vilket ledde till svält. Men då kom Hitler och co.(nazisterna) och utlovade jobb för alla och att Tysklands storhet skulle återuppstå genom det tredje riket. Folket stödde ju honom då han var en bra talare och att Joseph Goebbels anordnade stora grejer under valkampanjen som liknade konserter och om inte Hitler övertygade alla, så övertygade alla varandra. Dessutom var de som inte stödde honom i princip tvungna att göra det eftersom alla andra var det och man ville liksom inte bli påhoppad av galna nazister för att man inte var med. Andra såg möjlighet att få jobb och brydde sig bara om det. De ville även få tillbaka typ ära som de förlorat efter första världskriget.

- Hur påverkades du och din omgivning när nazisterna kom till makten?

- Nazisterna förstörde mitt liv. Jag har fått se grejer som jag aldrig kommer att glömma; lemlästade ben och armar, inälvor bredvid en död soldat, personer som såg ut som skelett p.g.a svält, judarnas sorgna ögon och en död nazist som brändes på bål... Jag var alltid så rädd, så, så rädd för att bli arresterad för det jag "gjort" och tänkte. Dessutom fick jag ingen chans att förverkliga mina drömmar i mer än trettio år, jag fick vara sjuksköterska före, under och efter kriget, i några år men sedan satte jag mig ner och skrev. Ah, just det, min kusin konverterade till nazist eftersom det fanns ett par bröder i Northeim som han verkligen avgudade, han gjorde precis allt de gjorde. Några år efter att nazisterna varit vid makten hade han arbetat sig upp och blivit en tvättäkta nazist, han hade fått jobb i underrättelsetjänsten för Gestapo, blev befordrad och fick åka utomlands för att arbeta där. Har aldrig hört av honom igen, vet inte om han är död eller fortfarande lever. Ursula, min moster är död och hennes sista ord var att hon förlåter hennes son, så om du fortfarande lever så ska du veta att din mor har förlåtit dig för det du gjort. Min vän som var jude försökte rymma men han blev gasad i Auschwitz.

- Ok, måste dra snart  *gäsp* berätta varför det slutade som det gjorde.

- De allierade kom helt oväntat på en plats där tyskarna inte väntat sig och de kom med över två miljoner soldater och ett mycket stort arsenal. De vann stor mark hela tiden och kom djupare in i Tyskland varje dag. Samtidigt kom Sovjet från andra sidan Europa och marscherade mot Tyskland. Hitler blev rädd och började kalla in sextonåringar i kriget och tog sedan stridsvagnar för att möta fienderna men de var bättre utrustade och vann självklart kriget. Då fick Hitler höra grejer om det och tog självmord med sin nyblivna fru, Eva, det gjorde så att folket gav upp och då slutade kriget i väster.

- Så där, nu springer jag bort och lycka till med boken :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar