måndag 28 maj 2012

Epilog: Samuel Raab

Året är 1960 och jag känner att jag inte har så mycket kvar att göra i livet. Jag fyllde 81 år förra veckan och är mycket väl medveten om att mina dagar är räknade. Jag har varken fru eller barn. Ända sedan andra världskriget tog slut så har jag oavbrutet fått berätta min historia för tidningar, författare, släktingar och många andra vilket jag inte har något problem med. Jag har inte så mycket annat att leva för så att berätta någonting intressant för intresserade personer är en helt okej livsuppgift för min del.
För en vecka sedan fick jag en förfrågan av en journalist att intervjuas om hur det är att ha överlevt andra världskriget. Jag tackade ja då jag kände att jag borde ta vara på min sista tid här på jorden och detta var en utmärkt chans att hjälpa någon annan vilket jag alltid har gillat att göra. Nu när jag har berättat om detta får jag väl berätta om intervjun också. Nåväl, så här gick det till.
Jag satt vid matbordet och avnjöt en kopp kaffe när journalisten som jag avtalat tid med ringde på dörrklockan. Jag ropade ”Kom in!” så högt jag kunde, vilket inte var särskilt högt, och hon öppnade dörren och steg in i mitt hus. Det var en kvinna i 20-årsåldern som såg väldigt upprymd ut över att få chansen att intervjua mig. Vi hälsade och hon slog sig ner vid matbordet på en stol mittemot mig. Hon var väldigt ivrig att börja och började fråga mig sina förberedda frågar på en gång.
-          Så, herr Raab...
-          Snälla, kalla mig Samuel.
-          Okej. Samuel, min första fråga till dig är följande; hur kom nazisterna till makten i Tyskland? De tyska medborgarna måste väl förstått att NSDAP inte ville väl?
-          Efter den hemska förlusten i första världskriget så var Tyskland i en stor depressionsperiod. Ekonomin var så hemsk så att den i stort sett var oexisterande. Tyskland hade nästan inga pengar överhuvudtaget och det lilla vi hade gick till att betala krigsskadeståndet som var en astronomisk summa. Än idag har Tyskland inte betalat det fulla beloppet*. (*Den sista utbetalningen skedde år 2010 och denna text utspelar sig år 1960) De tyska medborgarna var deprimerade och kände sig orättvist behandlade. När man känner sig orättvist behandlad så ligger det i människans natur att vilja skylla på någon annan för situationen de befinner sig i. NSDAP var det enda partiet som gav en tydlig instruktion vilkas fel det var att läget i Tyskland var så pass hemskt. De skyllde på en folkgrupp som inte kunde göra något tillbaks på grund av deras religion. Han gav också det tyska folket tomma löften om en bättre framtid och en overklig plan om hur han skulle genomföra dessa löften. Vid denna tidpunkt så trodde det tyska folket på vad som helst som lovade mat och/eller pengar. Det låter antagligen väldigt märkligt för dig men människans överlevnadsvilja slår ut allt annat. I hemska situationer som denna så gör alla vad som helst för att överleva.
-         Intressant.  Det här går mycket bättre än vad jag förväntade mig, du är ovanligt frisk och pigg för att vara... så... eh...
-         Gammal? Det är okej, det är inget jag skäms över. Tvärtom, efter att ha upplevt så mycket död vid såna tidiga åldrar i mitt liv så är jag väldigt glad över att ha levt såhär länge.
En pinsam tystnad bröt ut. Hon bläddrade i sina anteckningar och bröt till slut tystnaden med en till fråga.
-          Hur skulle du säga att nazismen påverkade dig och människor i din omgivning?
-          Jag har alltid haft en väldigt neutral position när det gäller politik. Eller nja, när det gäller det mesta nu när jag tänker på det. Nazismen påverkade mig på det sättet att jag för första gången i mitt liv valde en sida i en politisk fråga. Jag försöker att alltid ha förståelse och acceptera andras åsikter men det nazismen var lite för mycket för mig. Det fanns ingen logik i deras åsikter och de var otroligt fientliga mot en folkgrupp som inte gjort något för att göra dem arga. Sen hur det påverkade de andra är ganska simpelt igentligen, det fanns de som höll med Hitler och de som inte gjorde det. Det baserades dels på människornas personlighet men mestadels på hur orättvist behandlad man kände sig. Nazismen tvingade alla medborgare i Tyskland, eller hela världen igentligen, till att välja sida. Antingen så trodde man på att judarna är roten till all ondska och att Hitler kommer ge dig gratis mat eller så gjorde man det bästa av situationen och sakta men säkert hjälpa till att bygga upp den tyska ekonomin igen så att nästa generation får ett bättre liv. Jag behövde inte ens fundera på vilken av sidorna som jag skulle välja men de flesta andra var desperata nog för att tro på Hitler. Så nazismen påverkade det tyska samhället på det sättet att det förvandlade de flesta tyska medborgare till zombies.
-          Okej. Jag tycker att vi går direkt till nästa fråga. Varför tror du andra världskriget bröt ut?
-          Den frågan skulle jag säga är sammanlänkad med den första. Ett desperat och nerstämt folk behövde någonting att tro på och Hitler var där för att hjälpa dom med just det. Så då är väl frågan egentligen vad som fick folket att bli desperat och nedstämt. Och svaret till andra världskrigets början är ironiskt nog första världskrigets slut, Versaillesfreden. Det enorma krigsskadeståndet som var alldeles för mycket. Det fanns inte en chans att Tyskland skulle kunna betala den summan på den bestämda tidsperioden (senast år 1984 skulle det vara betalat). Såklart att det skulle få människor att ställa frågor och känna sig orättvist behandlade, med all rätt också. Krig slutar nästan alltid i ekonomisk vinst också för de flesta inblandade, vilket fick många länder att vilja starta krig enbart för det. Då Tyskland inte hade något att förlora så kunde de bara satsa det lilla de hade på att vinna storpotten. Och de lyckades nästan.
-          Då har vi kommit till min sista fråga här på pappret. Det var många vändningar i kriget och det var tider då Tyskland såg ut att faktiskt vinna kriget. Varför slutade kriget som det gjorde?
Hitler var ett as. Men han var ett intelligent as. Han visste att han inte skulle kunna vinna ett krig mot hela världen så han räckte ut sin hand till de som ville ha den, vilket var främst Italien och Japan. Och i början så var även Ryssland på Tysklands sida. Men det var bland annat där som Hitler gjorde fel; han förnedrade Ryssland på ett sätt som han fick ångra senare i kriget. Han förrådde ett väldigt farligt land vilket var ett dumt misstag. Och han blev också vän med fel länder. Italien klantade till sig gång på gång vilket krävde att Tyskland var tvungna att hjälpa dem. Efter att Tyskland hade blivit fiender med Ryssland efter att ha förrått dem och fått USA att förklara krig mot dem på grund av tyskarnas ubåtskrig mot storbrittanien hade gått fel och råkat dra in USA i det genom att sänka ett av deras skepp. Hitler hade för många bollar i luften och i slutet så hade nästan alla delar av hans plan gått helt åt skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar