måndag 14 maj 2012

Det fanns ingen som kunde stoppa Hitler nu

Hazel Bader

1934

Det var en helt vanlig morgon och jag var på väg till sjukhuset för att arbeta. Ute på gatan såg jag skyltar och lappar om att Hitler hade blivit president. 30 april blev helt plötsligt lyckas dag. Från att ha varit en helt vanlig dag blev den 30 april något mycket mer än så. Jag var så glad. Men det var ingenting jag visade. Jag tror att det var många som inte blev så överraskade. Eftersom att Hitler inte fick så mycket motstånd. Det var som att tyskarna lät Hitler bli president. Vilket jag inte har något emot. Jag gillar att ha Adolf Hitler som Führer. Medans Hitler hade sin chans så tog han den, han ändrade lagar till sitt bättre. Han bestämde också att inga andra partier var tillåtna i riksdagen. Med sin makt bestämde han att han inte kan röstas ner av någon. Vilket jag blev glad av. Men man vet aldrig hur långt Hitler kan dra det, vilket oroade mig lite.

Det fanns ingen som kunde stoppa Hitler nu. Alla SA-ledare har blivit avrättade av SS och Gestapo.
Hitler anhängare såg en ljus framtid nu. Även om vi inte visste vart den framtiden skulle leda…  1935
Allt var som vanligt, jag och min syster satt vid köksbordet och pratade. Hon berättade att hon hade märkt att antalet nazister hade ökat. Och att judarna blev allt mer särbehandlade. Min syster hade märkt när hon var på sjukhuset att det hade suttit blödande judar med nästan livshotande skador som ändå fick gå efter tyskar som kanske bara hade en lätt förkylning. Det är ju inte rätt inte någonstans, även om jag tror på Hitler och hans idéer så är det här den dummaste någonsin. Man ska ha rätt till den vård man behöver oavsett om man är jude eller tysk.

Jag tänkte mycket över judarnas situation och hur dom verkligen har det. Även om jag tycker om Hitlers idéer så är det fel att han behandlar judarna såhär. Det är en tanke som slog mig när min syster berättade om det på sjukhuset. Inte okej.

1938

4 februari, idag tog Hitler befälet om tyskland krigsmakten. Och det kommer nog leda till ännu mer krig och elände. Men han har nog alltid en plan bakom sina handlingar, Hitler vill ändå bara Tysklands bästa. Annars skulle han väl inte vara Führer? Ibland undrar jag hur det kommer sluta för detta land. Hur våran framtid ser ut… Vilka dör och vilka överlever…Den som lever får se, länge leve tyskland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar