söndag 25 mars 2012

Epilog: Hannes Lutze

Hej mitt namn är Sven Lutze, jag är 47 år gammal och bor i Manchester i England. Jag jobbar som egenföretagare i bil branschen. När jag fyllde 45 bestämde jag mig för att börja släkt forska för jag hade mycket fri tid för det gick mycket bra för företaget. Jag har nu spenderat 2 år på släkt forskningen. Jag har inte gjort det varje dag det senaste två åren men jag har gjort det lite då och då när jag har fått lust.

Forskandet har gott bättre en förväntat. Under dessa två år av forskande så har en sak fascinerat mig. En man vid namn Hannes Lutze. Han var en SS soldat i andra världskriget. När jag var hos min farmor så pratade jag om min forskning. Då berättade hon för mig om andra världskriget. Hannes Lutze var min farmors kusin. Min farmor berättade allt om honom. Hon hade till och med hans självmords brev. Jag fick ta hem det och läsa det. Jag fick också ta med hans dag bok

På brevet stod det om varför han tog självmord. Det var väldigt intressant och läsa hur det var för en SS soldat. Hannes Lutze hade från början varit en trogen Nazist men när kriget bröt ut och saker inom den nazistiska ideologin började ändra så fick Hannes Lutze andra tankar om Nazismen. Det helade slutade med att Hannes gjorde en terroristattack i Auschwitz. Han tog sitt liv och runt 15 andra SS ledares.

Det fascinerade mig hur han vågade göra något så intensivt. Hannes var en riktig rebell och det skulle vara mer som han under andra världskriget.

Jag ska nu fortsätta mig familj forskning och vi får se vart den leder mig.

Adjö     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar