måndag 12 mars 2012

Epilog: Eva Tannberg


Året är 2000 och jag är gammal och trött. Numera bor jag i Danmark, ensam i en liten lägenhet i ett flervåningshus. Ensam med mina minnen. Jag har inte kontakt med någon som jag kände förut, och jag håller mig för det mesta ganska avskärmad från omvärlden, jag sitter bara i min soffa och tänker.
Plötsligt hör jag en knackning på dörren, och det är först då jag minns vilken dag det är – lördag, och jag ska bli intervjuvad. Inte konstigt att jag glömde bort det så fort. Det känns inte som att en sådan sak spelar någon större roll. Inget spelar någon större roll längre, faktiskt. Egentligen är jag inte säker på att jag ens vill bli intervjuvad. Jag vill inte tala om saker som jag tvivlar på att de som inte var där när det hände skulle förstå, jag vill inte fördjupa mig i hemska minnen, minnen som gjort mig till den dystra gamla damen jag är i dag. Men kanske är det bra för omvärlden att veta vad som egentligen hände då, för många år sedan, när ett helt folkslag höll på att utrotas. Kanske är det bra för dagens unga att förstå hur allting kunde hända, hur det gick till, så att de kan förhindra att någonting liknande händer igen.
Så jag går alltså och öppnar dörren, även fast jag för ett ögonblick tänkte lämna reporten, där utanför dörren.
    ”Välkommen”, säger jag till henne, och hon tackar och kliver in. ”Vill du ha te?”
Det vill hon, och jag börjar koka vattnet. När teet är klart sätter jag mig ner i soffan, och hon sätter sig mitt emot mig i en stol.
   ”Jaha”, säger hon med ett gnistrande leende, ”då kan vi börja då.”
    Vad är du så glad för, tänker jag bistert, du har inte kommit hit för att intervjuva någon som just vunnit miljoner på lotteri. Det här ämnet är känsligare än du kanske anar.
    ”Så, ditt namn är Eva Tannberg, om jag minns rätt? Du kan väl börja med att berätta lite om dig själv, din familj, om staden du bodde i, och om livet i allmänhet under de åren du bodde i Tyskland?” Hon räckte fram mikrofonen mot mig.
    ”Ja, som du redan vet så är mitt namn Eva Tannberg, och nej, jag är inte tysk. Inte helt, i alla fall. Jag har släktingar över nästan hela världen, så varför jag och min familj råkade bo i Tyskland under de åren kan jag inte svara på. Eller ja, familj och familj, det var bara jag och min bror som bodde tillsammans och drev en liten butik. Vi var ganska lyckliga tror jag, och levde ett lugnt liv.”
    ”Så andra världskriget kom som en överraskning?”
    ”Nej, självklar inte. Innan andra världskriget var det ju första världskriget, och då var väl livet också hårt, men inte på samma sätt som under andra världskriget.”
    ”Och första världskriget är alltså en av orsakerna till andra världskriget, om jag inte är helt ute och cyklar. På vilket sätt?”
    ”Nej, nej”, svarar jag, ”du har helt rätt. Det var den största orsaken, skulle jag vilja påstå. Tyskland fick enormt stora problem på grund av fredsavtalet efter första världskriget. Krigsskadeståndet landet behövde betala var enormt, och allting började snabbt att gå utför. Det var nog där allting började. Hela Tyskland höll på att rasa ihop i spillror, landet var helt beroende av vilken hjälp det än kunde få. Jag tror att människor är sådana – när man befinner sig i en sådan otroligt svår situation tar man emot den hjälpen man får. Det första man tänker på är att överleva, inte konsekvenserna av vad man gör för att överleva, om du förstår vad jag menar. Och den hjälpen människorna tog emot råkade alltså komma från nazisterna.”
    ”Så det var alltså så nazisterna fick makten?”
    ”Ja, bland annat. Till största delen. De lovade att hela Tyskland. De lovade folket att de skulle få Tyskland på fötter igen, de lovade folket ett land fritt från problem. De flesta var beredda att lita på nazisterna – löftet om ett nytt, friskt Tyskland var starkt, och det var inte många som kunde säga nej. Vi var alla desperata.”
    ”Fanns det någonting annat som hjälpte nazisterna på vägen mot makten?” Återigen riktades mikrofonen mot mig.
    ”Ja, självklart”, svarade jag, ”det där var bara början. Hitler var en otrolig talare, det måste jag erkänna, och han kunde enkelt få med sig folket. Han behövde inte ens övertala dem. Den ständiga propagandan de spred gjorde också en stor del av jobbet.
    ”Hur påverkades du av det här? Din familj och din omgivning?”
    ”Det är klart att alla påverkades på olika sätt. Det var ju många som blev nazister, som verkligen trodde på den här ideologin, trodde att Hitler kunde rädda dem. De behövde något att skylla allt elände på, och eftersom judarna sågs som annorlunda med sina seder och sin tro var det lättast att skylla på dem, och de behövde också något att sträva efter för att göra allt bättre, och i det ingick att utrota de människor som inte var önskade. Sedan var det de som lät sig dras in i allt det där för att de var rädda för vad folk skulle tycka om dem och för vad som skulle kunna hända med dem om de inte ställde sig på nazismens sida. Bra människor som gav efter för sin rädsla och blev dåliga människor. Och sedan fanns det sådana som oss. Som mig, som aldrig hade en tanke på att nazisterna kunde ha rätt, som hade helt andra åsikter, men som inte vågade stå upp för dessa åsikter, utan gömde sig för världen, stod utanför samhället och såg på när allt förändrades. Det kändes som att hela världen förändrades under de åren. Folk blev misstänksamma mot allt och alla, man kunde inte lita på någon. Man kunde inte riktigt se vem som egentligen var nazist och vem som inte var det, alla gick ju inte omkring med hakkors på jackorna. Jag förlorade alla mina vänner under den här tiden eftersom jag inte kunde lita på dem längre. Nazisterna var en enda stor, mäktig fiende som gick omkring på gatorna och spred sitt gift överallt. Bara de som höll sig undan, så långt bort som möjligt, klarade sig.”
    ”Kände du många nazister?”
    ”Inte många som jag helt säkert visste var nazister. Som sagt kunde jag inte lita på någon längre. Men min bror var nazist, och vissa som bodde i närheten.”
    ”Vad hände med din bror? Har ni hållit kontakten?”
    ”Nej, det har vi inte. Efter Hitlers död avslöjade jag för honom att jag inte var nazist, att jag hatade nazister, och efter det har han aldrig talat med mig, och jag har aldrig talat med honom. Om vi såg varandra på gatan skulle vi gå förbi varandra som främlingar. Nazismen förstörde familjer på det sättet. Jag vet inte ens om han lever längre.”
    ”Så trots att man inte var i en av de utsatta grupperna påverkades man?”
    ”Ja, självklart. Man påverkas alltid av det som sker omkring en, på ett eller annat sätt. Alla som levde under den tiden har nog med sig minnen som för alltid kommer förändra ens liv. Minnen som man kanske helst inte vill ha.”
   ”Fanns det händelser som påverkade dig mer än andra?”
   ”Inte något speciellt. Det värsta var ju hur allting kunde förändras så fort, hut min familj och mina vänner, och hela min värld plötsligt kunde kännas så främmande och... fel.”
    ”Men kan du säga att allt fick ett gott slut?”
    ”Det bror på vem man är och hur man kände då. Men för mig... ja, det fick ett gott slut, men trots det, trots att allt blev bra efter det som hänt, kände jag ingen större glädje. Inte särskilt länge, i alla fall. Lättnad, ja, men hur kunde man vara glad efter allt som hänt? Det är bara att tänka på alla som dog eller skadades... det var inte värt det. Det slutade i stort sett bra, men ingenting kan gottgöra det som hände.”
    ”Kan du beskriva hur det slutade? Och varför det slutade så?”
    ”Ja...  det började ju helt klart otroligt bra för nazisterna, men sedan... jag tror att det var runt år 1941 som det började gå lite sämre. Tyskland var ju långt ifrån besegrade då, men efter det led de bara ännu fler nederlag, vid Stalingrad, Kursk, Normandie... det gick bara utför för dem, och år 1944 var de i stort sett besegrade. Jag tror att Hitler tillslut insåg det, han var omringad av fiender och allt hopp var ute, och därför begick han självmord. Jag tror att Tyskland överskattade sig själva ganska mycket, och trodde att de var bättre än de egentligen var. De hade vunnit så många segrar att de kanske blev övermodiga där på slutet.”
    ”Så du tror att de planerade de sista striderna dåligt?”
    ”Ja. Jag tvivlar inte på att de kunde ha vunnit om de varit mer förberedda. Men man ska aldrig underskatta sin fiende heller. Och Tyskland hade många länder emot sig, fler än vad som var med dem, i alla fall.”
    ”Jaha...” hon nickade tankfullt och såg ner på sina papper. ”Ja.... Och vad gjorde du efter kriget? Hur kom du hit?”
    ”Efter kriget fanns det ju ingenting som höll mig kvar i Tyskland, bara en massa dåliga minnen. Så jag bestämde mig helt enkelt för att försvinna därifrån så fort som möjligt, utan att lämna några spår efter mig. Om det fanns några kvar i Tyskland jag fortfarande kände så ville jag inte ha något med dem att göra i alla fall. Så jag bestämde mig för att flytta hit, till Danmark. Kanske hoppades jag på att hitta gamla släktingar eller något liknande. Men det gjorde jag inte. Jag minns att jag hade många släktingar här förut, men de är väl döda allihop. Så nu bor jag här själv, och jag kommer förmodligen göra det tills jag dör.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar