måndag 5 mars 2012

Dags för mig att lämna Tyskland


Heinrich Wenkel

Mina värsta mardrömmar har besannats. Hitler har nu tagit makten och jag fruktar nu för mitt bageri.
Men något som fått mig att tänka till är att många av SA-medlemmarna i Northeim inte längre är ute och ”skryter” med sina nya positioner och slåss för Hitler.
Jag läste i tidningen att alla SA:s ledare blev kallade och sedan avrättade på plats.
Men varför skulle Hitler göra något sådant? Känner han sig otrygg? Kan det vara så att han börjar bli paranoid och rent utav galen?

Eller är han bara smart nog att göra sig av med allt och alla som kan komma att stå i hans väg och rentav vara för starka för att han ska kunna göra något motstånd.
Det intrycket jag nu fått av Hitler är nu att han är en mycket smartare man en vad jag från början trodde att han var.
Jag trodde att han från början bara var en marionettdocka som skulle ta makten bara för att sedan få skulden om allt gick fel men denna man må vara galen men han är en (trots min avsky) briljant tänkare och framförallt kanske en av vår tids smartaste människa.

Alla som likt mig ogillar honom ser honom som en galen och sinnesjuk man som vill utrota människor som precis som han är gjorda av kött och blod men som har en annan religiös åsikt.
Folk tycker att han bara har lyckats få många efterföljare och kan därför ha sådan makt.
Men det vi alla tycks ha missat är att han praktiskt taget planlagt hela sin framgång centimeter för centimeter.
Och det skulle dessutom inte förvåna mig om det visade sig att Hitler lyckats mörda Hindenburg för att få sig en genväg i sin framgång.
Förutom att han är en sådan bra talare så måste det ju ha vart något som fått folk att gå över den enorma tröskeln som leder till att de är redo att dräpa sina egna medmänniskor.

Han vet vilka knappar han ska trycka på och han vet vad han vill ha. 

Men alla mina tankar i världen kommer inte att hjälpa mig nu jag lyckades sälja både bageriet och min lägenhet innan det tog ifrån mig med våld och jag bor nu på gatan med riktigt mycket kontanter på mig. Jag ser varje dag folk som blir bortförda av Gestapo och vågar knappt sova om nätterna. Jag lyckades få en plats att sova en gång men vaknade på morgonen upp av tunga slag på dörren och det tog mig ingen vidare lång tid att klura ut att de ”snälla” paret hade angivit mig. Det var knappt att jag kom undan. Jag förlorade en stor summa pengar då jag tappade en av mina väskor när jag hoppade ut från fönstret och jag tror att jag även brutit benet.

Men det får jag nog aldrig reda på för när jag väl gått till sjukhuset vägrade de att ta emot mig.
Den ena doktorn försökte att i smyg hjälpa mig men det tog ingen längre tid innan vi fick veta att en av hans medarbetare kontaktat Gestapo och jag han ta mig ut ur sjukhuset men var kvar i gränden som jag gömde mig i tillräckligt länge för att se att den vänliga doktorn blev bortförd av Gestapo.
Det var då som det slog mig och jag förstod varför ingen gick emot Hitler när de kunde. Gjorde man det så fördes man till koncentrationsläger och anklagades antagligen även för förädlelse av det Tredje Riket. Och bara det var tillräckligt för att statuera ett exempel.

Nu förstod jag. Förutom att sätta mitt eget liv i fara så utsatte jag även folk i min närhet för det och jag kan inte låta andra dö på grund av mig. det var dags för mig att åka. Dags för mig att lämna Tyskland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar