måndag 6 februari 2012

Judarna har nu blivit andra klassens medborgare


Hannes Lutze

1934

Presidenten Hindenburg har nu dött och Hitler har blivit rikskansler. Själv vet jag inte hur jag ska tycka, det var ju trots allt Hitler jag arbetar för och stödjer men det är ett problem med Hitler och det är hans raspolitik. Jag tycker själv att judarna är lika mycket värda som alla andra men det tycker verkligen inte Hitler. Hitler verkar se judar som ett slakts djur och det är helt absurt. Jag hoppas bara att han inte gör något dumt med all makt han nu har fått.


1935

Jag har nyss blivit löjtnant i SS. Det känns mycket bra och var och firade det med några nära vänner. Jag kan säga så här att allt firande kändes av dan därefter. När jag inte jobbar med SS grejer har jag börjat jobba som volontär på Hitlerjugend. Där lär jag tonårs pojkar om nazistisk ideologi. Vi tillbringar mycket i naturen för den nazistiska ideologin. I naturen förbereder vi också pojkarna inför framtida krig. Vi gör då olika övningar som tillexempel löpträning och orientering i Northeim skogar. Jag tycker själv att det är mycket kul att få hjälpa ungdomar med den nazistiska ideologin och förberedandet inför kommande krig. Jag tycker jag också passar för jobbet för jag har själv deltagit i första världs kriget, och har många historier om det som jag brukar berätta för barnen i Hitlerjugend.

Två nya lagar har införts också. Ena är att läkare får göra tvångsaborter om de vet att barnet kommer ha någon ärftlig sjukdom. Den andra är om någon misstänker att någon är homosexuell så kan denna person som misstänks vara homo bli arresterad. Båda är lagarna är absurda och är ett tecken på att Hitlers raspolitik blivit hårdare. Mycket synd.

Senare under 1935

Judarna har nu blivit andra klassens medborgare. Det är bara tyskar med så kallade ”tyskt blod” som är riksmedborgare. Jag som anses ha tyskt blod hade tur för annars kunde det gå illa till. När judarna nu är andra klassens medborgare så har de ingen rösträtt och de får inte vara något förhalande mellan en ”arie” och en jude. Detta drabbade en vän till mig som tvingades separera med sin judiska sambo.

Jag har vart på ett antal filmer på biografen i staden. Mycket trevligt må jag säga. En film som jag tyckte stack ut från resten jag hade sett var Triumph des willes. Mycket bra om jag får säga det själv. Det är otroligt vilka effekter dom har i filmerna och hur på kostade dom är. Men man kan inte hindra att tänka på hur propaganda baserande filmerna är. Men jag kollar mest på det visuella.

Nu ska jag gå och ta lite whiskey med min goda vän Sven Stieger på Vildsvinet.

Vi hörs senare. /Hannes Lutze

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar