fredag 24 februari 2012

Ikväll kommer jag att hänga mig i källaren

Elise Oldenburg
1939-1941
De senaste åren har rätt mycket hänt. Jag försöker att hålla reda på det mesta eftersom att jag inte vill gå miste om något. Jag lyssnar på radion och läser så många tidningar jag kan. Jag jobbar fortfarande som BDM’s ledare här i Northeim.
Hitler och Stalin ockuperade och delade på Polen 1939. Efter att Hitler och Stalin hade delat Polen mellan sig, började de skicka folk till koncentrationsläger. Många polska judar tvingades bli satta i särskilda stadsdelar – ghetton. Dessutom behövde alla polska judar över tio år bära en gul davidsstjärna på sina kläder. Det var rätt bra gjort tycker jag. Då har man koll på alla judar.
Jag har även hört att det går rykten om att handikappade människor gasas ihjäl i Polen. Jag tror faktiskt att det bara är rykten, för vem skulle kunna göra något sådant? Jag förstår att vi inte behöver handikappade människor, så varför ens bry sig om dem? Man ska bara ignorera dem och sluta spendera pengar på att försöka hjälpa dem. De har bara dåliga gener som inte ska skickas vidare, så jag förstår att det bästa vore ifall de dog. Men jag förstår ändå inte varför man skulle behöva gasa ihjäl dem.
1940 anföll Hitler Frankrike och Storbritanninen på västfronten. Tyskland anföll vid det bergiga skogsområdet Ardennerna, och sedan trängde de in sig med stridsvagnar i Frankrike. Utan större förluster nådde de tyska stridsvagnarna ända fram till Engelska kanalen. Där ringade de in närmare en miljon engelska och franska soldater som stod trängda mot havet.
Invånarna i Frankrike började få panik. De franska lansvägarna blev snabbt fulla av folk som flydde. När tyskarna även rikade sitt angrepp mot Paris kapitulerade Frankrike. Den 22 juni 1940 undertecknades vapenstilleståndet i samma järnvägsvagn som vid första världskrigets slut 1918. Hitler måste nog ha känt sig så lycklig. Jag hörde även att han tog några glada danssteg när han steg ur vagnen.
Jag är så glad över allt som Hitler har åstadkommit. Han har verkligen lyckats med allt som har har lovat. Han satte stopp för arbetslösheten, satte igång ekonomin, och nu tog vi revansch på Frankrike. Jag förstår inte hur folk inte kan tycka om Hitler. Han startade kanske ett nytt världskrig, men vi håller ju på att vinna. Alla länder kapitulerar.
I september 1941 beställdes stora mängder Zyklon B av SS. Tydligen är det ett insektsmedel baserat på vätecyanid. Tom berättade för mig att de kommer att testa det på fångar i Auschwitz som en ny och effektiv metod att avlusa dem. Det var även runt den tiden som tyska judar deporterades till koncentrationsläger.
1942-1944
1942 tog Reinhard Heydrich, chefen för Gestapo, fram planen för ”den slutliga lösningen”. En plan för hur Europas judar skulle spåras upp, trakasseras och deporteras till läger i Östeuropa.
1943 höll Heinrich Himmler, chefen för SS, ett tal där han tog upp den slutliga lösningen. Det har inte talats om offentligt, men eftersom att Tom var med så har han berättat om det för mig. Han sa bland annat att de skulle utrota det judiska folket.
Jag vet inte exakt vad som hände i koncentrationslägrena eftersom att Tom vägrar berätta. Han säger att det är för hemskt för att han skulle kunna prata om det. Jag antog från början att det var läger där judarna skulle arbeta, men nu får jag en känsla av att det inte är sant. Jag har bara hört rykten från folk som bor i närheten av koncentrationsläger att de känner en konstig lukt. De flesta säger att de dödar judarna och sedan bränner de kropparna. Det är rätt svårt för mig att föreställa mig det, fast det kan ju vara sant. Det bästa är ju att låta SS och männen som arbetar där att göra deras jobb, och inte lägga sig i. Jag litar på Tom och SS-männen. De gör ett bra jobb.
Jag hörde att den tyska armén var instängd i Stalingrad och mötte stora förluster. Det var den stora vändpunkten för våra tyska segrar i kriget. Någon general kapitulerade i Stalingrad utan Hitlers tillåtelse i början av 1943. De flesta som jag har pratat med tycker att det var väldigt dumt gjort av honom. Men jag har även stött på människor som beundrar honom för att han vågade gå emot Hitlers vilja. Han grävde egentligen praktiskt taget sin egna grav för det där, och det var ju dumt att gå emot Hitler eftersom att han nästan alltid har rätt i allt. Men jag kan nog förstå de som beundrar honom för det.
I början av 1944 bombade de allierade länderna Tyskland. Några bomber släpptes i närheten av Northeim, men inga jag känner blev allvarligt skadade. Jag är helt oskadd i alla fall.
Berlin började även bli bombat, och jag hörde att Hamburg stod i lågor. Britterna vägrade ge upp i kriget. Tusentals människor dog. Det är kanske dags att inse att Tyskland håller på att förlora kriget. 
Maj 1945
Jag fick reda på att Hitler är död. Han begick självmord. Kanske borde jag följa i hans fotsteg och göra samma sak. Jag är redo att ge upp nu. Jag vill inte fortsätta leva utan min ledare.
Ikväll kommer jag att hänga mig i källaren. Där kan jag dö i lugn och ro.
Kära Tom,
Om du någonsin hittar min dagbok och ser detta inlägg – kom ihåg att jag alltid kommer att älska dig. Jag har alltid tyckt att du har gjort det rätta, och jag har alltid beundrat dig för ditt mod. Sluta aldrig kämpa. När du läser det här kommer jag redan vara död. Men jag ber dig att inte sörja mig för mycket. Jag var redan gammal, så jag skulle ha dött snart ändå. Men jag begår hellre självmord än att dö av ålder.
Din mor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar