söndag 12 februari 2012

Hur långt ska denna galenskap sprida sig?

1934

Jag sjönk ner i soffan på sjukhusmottagningen och blundade. En av mina patienter hade just dött. Det var en flicka som hette Wendela, hon hade slagit i huvudet och fått en svår hjärnskakning. Hon hade varit inlagd på sjukhuset i två dagar och hennes familj, som uppenbarligen var väldigt fattiga, hade spenderat all deras tid vid hennes sida men de borde de inte ha gjort eftersom de inte fick pengar för det. Jo, efter två dagar hade de inte råd med den dyra sjukhusnotan och chefen för sjukhuset beordrade oss att inte ge Wendela den tillsyn hon behövde, vilket ledde tilll hennes död. Det hade inte hänt om hade varit av den "ariska" rasen men hon var judinna och täcktes därför inte längre av sjukvårdsförsäkringen. Det är Tysklands nya führer, Hitler, som bestämt det.
Wendelas familj gick förbi mig och jag såg att modern betraktade mig med frågande ögon. Jag undvek dem så gott jag kunde då jag inte ville få fler skuldkänslor än jag redan hade. Jag visste mycket väl att jag kunde ha gott längre för att hjälpa Wendela men hade avstått, kanske p.g.a rädsla eftersom min egen kusin hade fått en betydelsefull roll i Gestapos "systerorganisation"
Jakob är ökänd för att vara effektiv och ta sitt jobb på största allvar, så det var inte särskilt förvånande när han blev utnämd till Northeims representant för Sicherheitsdienst, NSDAP:s säkerhetsunderättlesetjänst som lydde under SS. Jakobs enda arbetsuppgift var att ta emot tips om folk som hade kritiserat NSDAP eller någon av partimedlemmarna och föra dem sedan till Berlin. Jag vet inte vad som händer där men väldigt få kommer tillbaka och de säger ingenting.
Jag kanske låter väldigt paranoid nu men jag är nästan tvärsäker på att min egen kusin skulle ange mig om jag sa något kritiskt om NSDAP så jag måste vara försiktig för annars kommer jag också att föras bort.

1935

Saar-området har återlämnats till Tyskland! Saar-området är rikt på kol och blev franskt som en del av skadeståndet men i Versailleavtalet stod det att invånarna i Saar-området skulle ha en omröstning femton år efter att avtalet skrevs under om det skulle bli tyskt igen. Hela 90% röstade för. Jag och Jakob blev upprymda när jag fick höra dessa nyheter eftersom det bodde tyskar där som mot sin vilja blivit medborgare av ett annat land men nu kunde de återigen kalla sig tyskar. Men sedan försvann mitt glada humör, Hitlers dröm om lebensraum gick i den riktningen han ville, vilket var motsatt riktning för mig. Dock fortsatte jag låtsas vara glad för att Jakob inte skulle bli misstänksam.

Hitler har infört allmän värnplikt och ett flygvapen som en del av upprustnaden av den nya armén. I den får dessutom bara ariska män tjänstgöra i. Jag trodde först att alla judiska familjer skulle bli överlyckliga av det men tänkte sedan på hur alla trakasserar dem vart de än går. Nürnbergslagarna har inte gjort saken bättre, judar har förlorat medborgerliga rätter, som att det blir förbjudet med intima relationer och giftermål mellan judar och "riktiga" tyskar, judar får heller inte längre arbeta inom den offentliga sektorn eller rösta. Man märker av denna orättvisa vart man än går, i sjukhuset får arier förtur även om en jude har livshotande skador och personer ropar glåpord åt judar på gatan.

1936

De olympiska sommarspelen har hållits i Berlin. Det hade man bestämt för redan fem år sedan men förra hösten ville många från andra länder(i mars hölls stora anti-nazistiska demonstrationer i New York) att OS i Berlin skulle bojkottas p.g.a Nürnberglagarna och antisemitismen. Då bad den olympiska kommitén att tyskarna skulle tona ner sitt hat mot judar och de gjorde det genom att ta ner skyltar med antisemitiskt budskap m.m. Hitler använde OS-spelen för att visa upp Tyskland för resten av världen och många blev positiva mot ordningen som rådde där.

Hitler har ockuperat Rhenlandet, vilket har gjort honom populärare och stärkt honom. Trupperna som invaderade Rhenlandet möttes av invånarna där med jubel och de mötte inga hinder, även om Västmakterna hade protesterat mot denna aktion.

1937

Tyska judar som kan härmed släppas från häkten och koncentrationsläger om de lovar att emigrera men om de återvänder förs de omedelbart till koncentrationsläger.

Hitler har sagt att Versaillefördraget har upphört och att Tyskland nu är jämställt med alla andra länder men det låter lite misstänksamt när han har invaderat områden som tillhör andra länder dock kan det stämma eftersom inga länder har ingripit, bara protesterat. Hitler och hans militärledning har planerat att utöka livsrummet för arier och det genom att invadera Hitlers hemland, Österrike, och Tjeckoslovakien.

1938

Tyskland har gjort Tyskland ännu större genom att ockupera Österrike. När Tysklands soldater marscherade in i Österrike blev de hyllade av de flesta invånarna där. Jag vet inte riktigt anledningen till varför dem hyllade dem. Kunde det vara för att de tyckte deras regering misskötte deras jobb och ville ha en ny, att de tyckte om den nazistiska ideologin eller var det helt enkelt för att Hitler ursprungligen var från Österrike? SS gjorde en utrensning av Österrikiska politiker som satt i regeringen och tillsatte nya som utan tvekan skulle lyda Hitler och aldrig någonsin ifrågasätta honom.

Samtidigt som Hitler invaderade Österrike hade Chamberlain, Daladier, Hitler och Mussolini samlats för att lösa grejen med att Hitler invaderar och övertar mark som tillhör andra länder. Hitler sa att om han fick Sudettlandet(där en stor del av befolkningen var tysktalande) skulle han sluta att invadera andra länder och han fick som han ville genom att hota med krig. Det är det som kallades Münchenavtalet. Jag vet inte riktigt Chamberlain och Daladier gick med på det, hade de inte hört honom uttrycka att han ville ta över en stor del av Östeuropa och att det inte bara bestod av Österrike och Tjeckoslovakien?! Jag förstår att de var rädda för att ett nytt krig ska utbryta om inte Hitler får som han vill men nu har det väl ändå gått för långt. Hitler är som ett bortskämt barn medan Daladier och Chamberlain i princip är föräldrar som ger sitt barn vad den än vill ha för att undvika konflikter.

Föraktet bara ökar mer och mer för varje dag. I Rumänien har en antisemitisk regering tillträtt. Judarna där har förlorat sina minoritetsrättigheter och en del har till och med blivit av med sitt medborgarskap. Dessutom förstörs synagogor i München, judiska  förbjuds att gå i tyska skolor och judar tvingas tvätta gator i Österrike medan nazister och "vanliga" medborgare tittar på. Hur långt ska denna galenskap sprida sig?!

Januari - Augusti 1939

Tyskland har ingått i en allians med Italien som kallas Stålpakten, den går ut på att om en av länderna hamnade i krig skulle det andra landet hjälpa till så snabbt som möjligt. Sovjetunionen och Tyskland har skrivit under ett avtal om att de inte ska angripa varandra militärt. Det ger Tyskland möjlighet att överta Polen utan att bli attackerade från öster, så länge dem delar med sig av Polen till Sovjet. När Jakob var full och hade han råkat slänga ur sig att det också fanns en hemlig del där de båda länderna hade delat upp Östeuropa mellan sig; alltså att Sovjetunionen skulle få annektera Östra Polen, Finland, Estland, Lettland, Litauenoch Bessarabien medan Tyskland fick ta över Västra Polen.

1 September 1939

För några dagar sedan blev jag tillkallad att hjälpa den tyska armén genom att lämna mitt vanliga jobb och arbeta som en sjuksköterska för armén istället. Jag tackade snabbt ja eftersom jag var alldeles för rädd för att säga nej och riskera att hamna i koncentrationsläger. Om några timmar ska vi gå över gränsen till Polen, bryta Münchenavtalet och därmed påbörja ett krig. Jag hoppas att jag kommer klara mig undan det levande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar