måndag 6 februari 2012

Det är ett mirakel! Prisa gud! Prisa Hitler!


Urs Walter

1934

31 juli

Jag tänker för mig själv "Vad i helvete!?!?" Som om SA skulle försöka sig på en statskupp. Som jag uppfattade det var SA lovade stora belöningar för deras hjälte insatser. Hitler hade då inte givit det han lovad tillräkligt snabbt för att behålla humöret hos SA medlemmarna. I Hitlers rädsla av en statskupp tar han beslutet att avrätta 61 personer dock hade inte alla anknytning till SA. Jag läste att SA:s ledare Ernst Röhm var en av offren. Han var också den som ansågs ha planerat statskuppen. Jag tror personligen inte att det var någon statskupp som planerades. Starkars Gregor Strasser som hade lagt av med politiken för två år sen blev också ett offer. Strasser var ledare för vänsterfalangen inom NSDAP vilket gjorde att Hitler tog avstånd från honom.

6 augusti

Tyskland... Hitler leder oss. Ja just nu flyter allt på bra jag har tagit en position i partiet som Gemeinschaftsleiter, med andra ord chef för gemenskapen. Det är grad nummer 14 av 30. Så det känns bra. Jag har en stabil inkomst. Flyttat upp mig till en finare lägenhet och jag mår i övrigt väldigt bra. Hindenburg dog för bara fyra dar sen vilket gav Hitler den ledande rollen som rikskansler.

1935

15 september

Vilken dag! Jag hade varit på ett sammanträdde i Nürnberg då den antisemitiska lagen stiftades. Lagarna utformades under Wilhelm Frick ledning.
Lagarna handlade om rikets flagga, skydd för det tyska blodet och vem som var jude. Skydd för det tyska blodet gick ut på att man förbjöd äktenskap mellan judar och tyskar. Men i vissa fall kunde det vara svårt att bestämma vem som var jude. Så därför stiftades lagen om vem som var jude, man kom fram till att om tre eller fyra far- eller morföräldrar tillhörde en "mosaik församling" så var man jude. Lagen om medborgarskap uteslöt judarna från det tyska samhället. Dem blev av med sin rösträtt och deras tillträde till offentliga arbeten.

1936

Detta år börjar fint. SS tar över koncentrationsläger där alla homosexuella, arbetslösa, handikappade och judar får arbeta.

17 juli råkar Spanien ut ett inbördeskrig med Francisco Franko som en ledande gestalt. Både Tyskland och Italien stödde Franko.

1937

Jag och min kära vän Max Adler satt och diskutera politik och privat över några öl på den lokala nazistkrogen Geradeaus. Vi kom fram till att Tyskland mådde bra. Max var dock för att föra Tyskland framåt mera. Han syftade på att Tyskland måste expandera. Han ville bland annat annektera Polen. I denna fråga var jag lite åt det konservativa hållet. Jag menade varför ska vi skynda nu när vi har det så bra? Max sa då att jag lät som ett liberalsvin. Jag drog fram min gamla springkniv och satte den framför hans hals. Var försiktig hur du hanterar din tunga sade jag tyst till honom. Jag halsade min öl och gick därifrån.

1938

"Österrike som vi har längtat" Stod det på löpsedlarna i Northeim. Mitt hjärta fylls med glädje och tårar. Jag ville inte att Tyskland ska skynda sig med sin expandering men att Österrike gick med på att vara en del av Tyskland utan avlossa ett enda skott. Det är ett mirakel! Prisa gud! Prisa Hitler. Heil Hitler!

1939

1 september

Det flesta tyskar var glada den här dagen, fyllda med hopp. Jag visste dock att konsekvenserna skulle bli stora men inte hur stora. Två dagar senare förklarar Frankrike, Storbritannien, Australien och Nya Zeeland krig med Tyskland. Sju dagar senare förklarar Kanada Krig. Det är vad jag har fruktat nu gäller det att var och en ställer upp för fosterland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar