onsdag 15 februari 2012

Adolf Hitler kan ändra på det här

Hazel Bader

Den 30 januari 1933

På morgonen efter jag hade tagit en bit bröd och satt på mig kläderna, gick jag ut och skulle ta en promenad. Men jag kom inte så långt, när jag kom utanför min dörr möttes jag av massa folk. Vissa av glada, andra var väldigt upprörda. Själv hade jag ingen aning om vad som hade hänt. Jag var väldigt nyfiken, jag antog att det vara något politiskt som hade hänt. Så jag bestämde mig för att gå till Lackhausens livsmedelsaffär och frågade vad som hänt. Herr Lackhausen svarade att Adolf Hitler hade blivit utsedd till rikskansler för Tyskland. Jag vågade inte visa min glädje inför Herr Lackhausen eftersom jag inte visste vad han tyckte om detta.

Nu när Hitler hade blivit rikskansler innebär det att snart hade han makten runt hela Tyskland. Men dock vet jag att många tycker att det var konstigt eftersom att Hitler satt fängslad ett tag efter att ha utfört ölkällarkuppen i München i November 1923. Jag har alltid trott på Hitler men det är ingenting jag är öppen med. Jag vill ju inte förlora mina vänner och familj på grund av min politiska åsikt. Jag hade hört att det har hänt många i Tyskland, att familj och vänner dragit på grund av den andra partens politiska åsikt. Det är bara sjukt. Skulle aldrig överge min familj eller mina vänner på grund av att dom inte håller på samma parti som mig. Eller jo möjligtvis om de var kommunister eller judar. Judarna har invaderat Tyskland med smuts. Dom måste bort. Förgöras.

I början var det många som inte trodde alls på Hitler, de hånade honom och skrattade åt honom. Men efter att Hitler släppte sin första bok '' Mein kampf' ''. Fick han massa läsare, boken var både rasistisk och ondskefull. Hitler hade en förmåga att få folk att lyssna, han hade ett bra sätt att tala på. Vilket ledde till att han i stort sätt hjärntvättade tyska befolkningen. Adolf övertygade många att gå med i hans parti och det var många som följde allt som han sa.

Min mor har blivit sjuk. Hon har fått lunginflammation. Medans mor låg i sin säng och hostade för fullt så var jag på väg till jobbet. Jag har nämligen fått ett jobb som sjuksköterska på sjukhusmottagningen. Det verkligen roligt. Men det är hemskt också, att inte kunna hjälpa vissa människor så att de dör. Det är något som skär på psyket men det hör till jobbet.
 
Det ryktas om att Theodor Lewald är jude. Det är ingenting man vill ha här i Northeim. Hoppas att han inte stannar länge. Inte bara i Northeim, han ska ut ur landet. Judesvin.

Hela den politiska världen har gått upp och ner men inte först nu ser jag en framtid för Tyskland. Adolf Hitler kan ändra på det här.

Sieg Heil. Länge leve Tyskland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar