söndag 15 januari 2012

Vem är Urs Walter?


1919 15/01

Hej jag heter Urs Walter. Jag är 19 år gammal och är för tillfället arbetslös. Jag lever ihop med mina fyra bröder som är i samma ålder.

 Min far gick bort i kriget. Han fick en kula i bröstet och förblödde till döds. Vi där hemma fick höra att det var vid västfronten som han stred. Min mor blev så förtvivlad när hon hörde detta att hon tog sitt eget liv med hjälp av ett hängrep. Därefter blev jag och mina bröder helt ensamma i liten lägenhet i östra Northeim. Jag hade inte så många intressen än att använda talets gåva så att säga. Under krigets gång och slut hade högerextremistiska tankar slagit mig och dagen efter mor dog fanns det inget annat i mitt liv. Mina bröder hade liknande tankar.

 Vår lägenhet är som sagt liten och består utav ett rum och kök. Jag och en till broder sover i köket, skavfötters i en liten säng. Det är väldigt smutsigt i vår lägenhet pga. att mor var alltid den som städade. Alltid när vi vaknar på morgonen luktar det svett och då och då kan man se en råtta slinka förbi.

 Häromdagen träffade jag en mycket trevlig man som var politiker. Jag som själv är intresserad av politik lyssnade extra noga. Han sade att för exakt tio dagar sedan hade han och några andra lyckats grunda ett parti och var nu ute efter medlemmar. Den trevliga mannen hette Karl Harrer och partiet som han var ledare för hette Tyska arbetarpartiet. Jag frågade hastigt om jag fick lov gå med i partiet vilket jag fick. Så snart ja kom hem och berättade det för mina bröder gick dem också med. För första gången på riktigt länge kände jag en gemenskap. Jag var med i en rörelse och den rörelsen skulle jag dö för. Nu gav jag mig ut på gatorna och försökte rekrytera nya medlemmar.

I hela mitt liv har jag bott Northeim och aldrig varit så glad som nu. Jag vill bara en sak med mitt liv och det är att dö för mitt fosterland. Annledningen till att jag känner/vill är jag har under en längre tid känt ett hat emot det slaviska folket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar