måndag 16 januari 2012

Vem är Paul von Duhn

Hej! Jag är en kille på 13 år. Jag är blond med blå ögon, och bor i den fina delen av Northeim med min far, min mor och två äldre bröder, Benjamin och Filibert. Jag går inte i vanlig skola, utan jag och min fars vänners söner går hos en privatlärare. Far säger att han inte vill att vi ska få vår utbildning av samma lärare som judepacket, som bor här i stan, och går i den vanliga skolan.
Min familjs hus är väldigt stort, med många antika möbler och vackra tavlor. De flesta husen i området runt där vi bor är ganska fina, men det är få som slår vårt. Jag brukar aldrig vara i de mindre fina delarna av Notheim. Jag trivs mycket bättre bland mitt eget folk, än med judeblandningarna.
Man kan tro att i den fina delen av staden lever alla ett bra liv, och det är sant, vi har relatvit gott om pengar, och vi har fina hus. Men det är inte alltid så att lyckan ler mot en ändå. Även för oss är nu framtiden oviss i dessa tider. Vem vet om vi kommer klara krisen bättre än andra? Och alltför ofta kommer det judar eller annat pack hit, och försöker stjäla det som tillhör oss. När man kommer hem känner man sig inte längre säker på att allt som var i huset när man gick, är kvar när man kommer hem. Och ständigt måste man vakta sig när man går själv, så att man inte blir påhoppad och rånad.
Jag vet inte vad jag vill ha av mitt liv, framtiden är så oviss just nu. Jag vill följa i mina bröders och min fars fotspår, och göra en insats för mitt land. Jag vet inte om det blir genom armén, eller kanske politik. Det får framtiden utvisa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar