söndag 15 januari 2012

Vem är Johann Wieghardt?


Mitt namn  är Johann Wieghardt. Jag är 22 år gammal, född och uppväxt i Berlin och jag är en utbildad ingenjör. Min familj är liten och splittrad, min mor bor i Kiel och min far dog i kriget, jag har aldrig förstått varför han behövde dö för landet. Efter att vi fick hem besked om att far dött blev mor aldrig likadan. Hon blev deprimerad och slutade bry ta hand om sig själv.

Vi var en familj med goda ekonomiska resurser men jag och min bror fick hjälpa varandra och när vi till slut inte hade mycket pengar kvar fick vi skicka mor till en klinik i Kiel. Jag och min bror fick flytta till Northeim då det fanns boende där hos avlägsen släkting till min far som bor där, jag kunde även avsluta mina studier där. Vi fick bo hos honom tills jag var klar med mina studier mot en liten summa i månaden. Det blev bättre efter ett tag när jag väl avslutat mina studier och skaffat jobb så att jag kunde försörja min yngre bror. Vi fick nyligen nyheter om att vår mor blivit utskriven från kliniken och att hon nu bor ensam i Kiel. Mitt största mål är att se min bror växa upp och göra klart sina studier samt återförenas med vår mor.

Jag ägnar min dag åt att jobba vidare och när jag väl slutat går jag och handlar för att senare gå ut för en promenad.  Och gör allmänt inte mycket annat. Dagarna flyter förbi som de gör och inte mycket har hänt, jag undviker allt som har med politik att göra och om något händer går jag bara någon annanstans. Allt som allt går det bra och min bror har två år kvar på högskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar