måndag 23 januari 2012

När jag anlände såg jag att det hängde en flagga från balkongen med en stor svastika på


Max Adler

Den trettioförsta december 1923

Kära dagbok.

Jag sitter återigen vid mitt fönster och tittar besviket ut mot gatorna där köerna sträcker sig ännu längre än vanligt. De dystra människorna står ända från Lewald & Wenkels bageri, där de försöker få mat, till Georg Landhoffs kyrka där han står och försöker trösta alla de deprimerade barnen i staden. Inflationen är en katastrof och inte ens en miljardmarks sedel räcker till längre, förut hade det kunnat försörja hela Tyskland, men nu? Nu räcker det bara till en korg med ägg om man har tur. Men jag ska inte klaga allt för mycket, många har det mycket värre än jag och jag har ändå lite hopp. Hoppet kommer från Adolf Hitler.

Jag ska ta det från början och förklara så gott jag kan, min fakta kommer från dagstidningarna som jag flitit följer. Allt började när Tyskland förlorade kriget och Adolf började känna sig förråd av den tyska regeringen som gått med på att sluta fred utan att diskutera saken med armén och resten av folket. Adolf var emot regeringen men trots det, av vad jag förstått från dagtidningarna så arbetade Adolf för regeringen. Eller för hans gamla regemente, men de i sin tur jobbade under regeringen. Hitlers uppgift var att gå till ölhallar om kvällarna och lyssna till små partier som spred sin propaganda, om Hitler upptäckte något hot mot regeringen skulle han rapportera direkt.

En sen kväll i München så var Hitler i en gammal ölhall och lyssnade på Anton Drexler som var grundare för "Tyska Arbetarpartiet". Hitler var inte direkt interesserad men när Anton började tala blev han uppmärksam. Anton gick till angrepp mot Weimerrepubliken och , som han uttryckte det "Novemberförbrytarna". Detta stämde ju precis med vad Hitler tyckte och han anslöt sig till partiet och snart var han ledaren.

Nåväl, det var lite trist information om honom men nu ska jag berätta om mitt egna liv under de gånga åren. Mycket har hänt, dåliga samt bra, men de går som sagt inte att undvika att bli påverkad av inflationen eller det politiska kriget ute på gatorna.

I början av årtiondet så började samarbetet mellan min gård och stadens bageri gå ytterst dåligt. Vi hade inte råd att försörja alla arbetarna och var tvungna att avskeda fler och fler till deras förtvivlan, vilket ledde till att jag var tvungen att gå tillbaka i arbete trots min dåliga rygg. Tur för oss var ju att vi alltid hade mat även fast vi inte hade några pengar, maten vi lyckades få fram gick numer bara till oss själva och inte till de stackars människorna här i Northeim. Livet gick ut på att överleva och inget annat. Och när vi några månader senare fick reda på att fransmännen lyckats ta våran ända fungerande industri i Ruhr-området började mina tankar gå mot det många andra tyskar redan gjort. Självmord. Men det var nu jag började höra talas om Hitler och hans ideologier.

Jag hade läst i tidningarna att det fanns ett nytt parti i staden som skulle han en omröstning och det var ett stort samtalsämne i våran lilla stad. Nästan ingen kände till det men många tyckte det var interessant att följa ändå. Partiet kallade sig för NSDAP och ville växa sig stort i Tyskland.  
 När valet var avgjort insåg jag att jag kände till den unge mannen som vunnit. Han hade handlat av mig flera gånger under årens lopp. Mannen hette Urs Walter och bodde bara några kvarter ner. Jag bestämde mig för att gå och gratulera honom till vinsten.

När jag anlände såg jag att det hängde en flagga från balkongen med en stor svastika på. Tyckte den var fin och lade den vid minnet.
Direkt när jag knackade på öppnade Urs, han verkade stressad och sa bara till mig att följa efter. Jag gjorde som jag blev tillsagd och vi sprang ut på vägen där vi mötte ytterligare tio man, Urs skrek "för fosterlandet!" och sprang sedan upp för gatan. Jag följde efter och när vi sprungit kanske tjugofem meter såg jag en något större folkmassa komma mot oss. Folkmassan rusade mot oss och plötsligt var jag mitt inne i ett vilt slagsmål och knutna nävar flög åt alla möjliga håll. Redan efter två minuter var slaget över och vi hade åkt på en storförlust mot dessa, överlägsna i antal, okända män.

Jag fattade inte riktigt vad som hade hänt och jag kunde inte låta det gå mig förbi. När jag såg Urs gå därifrån sprang jag efter och stoppade honom.

"Hallå vad var det där?" frågade jag.
"Det var kommunister, de jävlarna!" skrek Urs

Jag fick sedan reda på allt om NSDAP, de visste hur man skulle rädda Tyskland och varför det var sådana problem! De hade svar på alla mina frågor och allt verkade ju vara rimligt, såklart jag inte ville bli av med min stora gård jag kämpat för till några idiotiska kommunister! Aldrig! Och självklart är det judarnas fel att vi förlorade kriget! De fick tillbaka mitt hopp om att Tyskland kunde komma tillbaka inom snar framtid.

Men viktigast av allt. De hade en ledare som visste vad han gjorde! En man som visste vad som krävdes för att rädda nationen!

Och det är jag är nu, besviken över att Hitlers Mussolini inspirerade attack gick i spillror och att han hamna i fängelse. Mitt hopp har återigen dött men jag hoppas något händer snart!

Länge leve Tyskland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar