söndag 22 januari 2012

Någonting måste hända och det måste hända ganska snart

Samuel Raab

2 november 1923

Jag fick nyligen höra av en gammal vän till min fader hur stolt han hade varit över mig när jag tagit värvning i armén. Min fader hade aldrig varit stolt över mig, eller i alla fall inte visat det, före detta och det värmde mitt hjärta att jag äntligen gjort min fader stolt. Men han hade antagligen inte blivit särskilt stolt om han fått veta att jag blev hemskickad från kriget.

Jag har i alla fall kunnat anpassa mig till det vanliga civila livet vilket många andra soldater inte lyckats med efter kriget. Många soldater som jag blev vän med under kriget har skickat brev till mig som förklarar om deras organisationer, om hur de ska krossa demokratin och återupprätta kejsaren, om hur det igentligen var judarnas och kommunisternas fel att Tyskland förlorade kriget. Allt det där låter idiotiskt för mig.

I andra nyheter så höjde Lehmanns järnaffär där jag arbetar sina priser för någon månad sedan. Och jäklar vilken höjning. De flesta varorna i affären kostar nu 400 gånger så mycket som de gjorde i augusti. Detta märkte jag också av när jag gick till Lewald & Wenkels bageri och skulle köpa bröd och fick betala 35000 riksmark för den. Och detta var i september. Inflationen blir bara värre men många människor har sagt att det kommer att vända nu, att det är på väg att bli bättre tider. Jag tvivlar.

Igår så var jag också vittne till en demonstration som ägde rum utanför järnaffären medan jag stod och konverserade med Johannes Haffner, Borgmästare Eckhardts assistent, och pastor Landhoff. Först var det bara en grupp nationalister som gick runt och skrek slagord. Jag kände igen några av demonstranterna men jag skulle inte kunna namnge någon av dem. Det tog inte lång tid innan motdemonstranter kom dit. Det var några kommunister som ville utmana nationalisterna och först så stod de bara och slängde svordomar men efter ett tag blev det våldsamt. Stenar kastades och fönster krossades. De flesta kunderna som var inne i järnaffären under händelsen hade gömt sig i någon vrå men jag var härdad nog för att kolla på.

De flesta problem i Tyskland beror på inflationen tror jag. Det är så många människor här i Northeim som är allvarligt sjuka men inte har råd med medicin, och hungern kan få personer att göra konstiga saker. Jag hörde att soldater hade gått in på bagerier i stan och hotat biträdena för att få bröd.

Det enda jag vet helt säker är att om det fortsätter så här så kommer det snart bli kaos i hela landet. Någonting måste hända och det måste hända ganska snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar