måndag 23 januari 2012

Just nu lever jag bara för att överleva

Klaus Kreidl.

Jag vet inte vad som händer längre, detta land är inte samma ställe som jag kommer ihåg det, det är snarare nu ett helvete som man vill fly från. Under den senaste så kallade krigstiden har det inte sett så ljust ut för oss men nu har det gått över gränsen. Jag skyller allting enbart på kriget, det består av så mycket onödigt våld som kan undvikas om man inte har krig. Varje gång jag går ut på gatan för att få något gjort blir man nervös för att något ska hända, något som förhindrar dina tillgångar till livsmedel. Bristen på jobb gör så att människorna först reagerar och sen tänker efter vilket leder till konsekvenser som man senare inte kan hantera.
Jag har nu äntligen fått mitt jobb, jag fyller i formulärer och bestämmer ganska många saker, saker som kan påverka kriget på ett positivt sätt men problemet är att jag är den enda som vill påverka det. Jag är den personen som är mest negativ emot kriget, den har tagit i väg allt som är värt ifrån mig. Just nu lever jag bara för att överleva, något som jag hoppas kommer förändras så snart som möjligt. Jag har bara en dröm kvar, att alla i min familj överlever kriget/mellankrigstiden. Det som jag hatar med krig är att ingen är lika mycket värd som någon annan, vissa dör som slavar medan vissa är högt rankade med skydd som nästan är omöjligt att slå igenom, alla tänker enbart på sig själv och sitt egna liv. Kriget gör så att det bara finns två olika typer av människor, de rika och de fattiga medan de som tidigare klarade sig på det de hade blev fattiga och de högre uppsatta blev rikare.
Pengarna har blivit ett stort problem, allting har blivit dyrare och köerna till att få mat är obegripliga. Att köpa ett bröd kan ta flera timmar och på vissa ställen finns det en gräns över hur många man får köpa. Mina barn får inte samma möjligheter till att lära sig saker pga att det inte finns så många skolor där man verkligen kan gå och lära sig mycket på. Jag ser det som att barnen är framtiden och att det är de vi måste koncentrera oss på men istället för att förbättra världen tänker vi på saker som makt, pengar, och ännu mer makt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar